Και ξαφνικά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο (ΔΗΠΕΘΕ) Καλαμάτας έδειξε ότι έχει “παλμό”, έδειξε ότι υπάρχει ακόμα! Η χθεσινή πρεμιέρα του έργου “Απατεών” (Ο Φιάκας) έδειξε ότι το ΔΗΠΕΘΕΚ δεν κέρδισε μόνο το στοίχημα μιας καλής θεατρικής παράστασης, αλλά έκανε το πρώτο βήμα για να (ξανά)κατακτήσει τη θέση που του ανήκει: Να γίνει και πάλι σημείο αναφοράς στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης.
Η παράσταση
Ο “Απατεών” (Ο Φιάκας) είναι μια κωμωδία διαφορετική από τις άλλες. Γραμμένη από το Δημοσθένη Μισιτζή το 1870 πραγματεύεται την προσπάθεια ενός απατεώνα (του Φιάκα) να σβήσει το κακό του παρελθόν σκαρώνοντας καινούριες απατεωνιές. Οι χαρακτήρες, παρότι έχουν δομηθεί σε μια άλλη εποχή, μοιάζουν να έχουν γεννηθεί σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης. Η γλώσσα του κειμένου, μια ιδιότυπη καθαρεύουσα, δεν παραπέμπει μόνο σε μια άλλη εποχή, δεν αποτελεί απλά μια “ατραξιόν”. Αναδεικνύει εύγλωττα, σχεδόν εκκωφαντικά, την αντίφαση του ορθού λόγου με την ανορθόδοξη πράξη.
Οι ερμηνείες
Αν τα πιο πάνω έχουν αξία είναι γιατί οι συντελεστές της παράστασης κατάφεραν να αποδώσουν επί της ουσίας και να υπηρετήσουν το πνεύμα του έργου.
Ο Φίλιππος Σοφιανός, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής της παράστασης, υπηρετεί πιστά και τους δύο ρόλους του. Ως σκηνοθέτης φρόντισε να αναδείξει εξίσου όλους τους ρόλους, ακόμα και του πιο μικρού. Ως πρωταγωνιστής κατάφερε να διατρέξει την παράσταση χωρίς υπερβολές. Ο Φιάκας του Σοφιανού δεν υπάρχει στη σκηνή για να “κερδίσει”, υπάρχει ως αφορμή για να δημιουργηθεί μια σύνθεση ερμηνειών. Είναι αυτός που πυροδοτεί τη δράση, αλλά δεν την καθορίζει.
Ο Κώστας Χαλκιάς, ο υπηρέτης του Φιάκα, ο Γιάννης. Είναι η αποκάλυψη της παράστασης. Καταλαμβάνει το χώρο που το δίνει ο σκηνοθέτης Σοφιανός επάξια. Η ερμηνεία του επιβεβαιώνει ότι αποτελεί ένα πολιτιστικό κεφάλαιο για την Καλαμάτα.
Η Ματθίλδη Μαγγίρα, η νευρωτική και πλούσια Ευανθία, η “λύτρωση” του απατεώνα Φιάκα, “περπατά’ τη διαδρομή του ρόλου της με θαυμαστό τρόπο, καθώς επιτρέπει στο θεατή να εντοπίσει κάθε στιγμή τα ποταπά της κίνητρα, παρότι είναι το θύμα.
Η Όλγα Αλεξανδροπούλου, η θεία της Ευανθίας, συμπληρώνει άριστα την Ματθίλδη Μαγγίρα, καθώς προσδίδει διακριτικά νέα στοιχεία στην αφέλεια της ανιψιάς της.
Ο Άρης Τσαμπαλίκας, εμφανίζεται ως ο Καζαμίας. Το θύμα του απατεώνα Φιάκα που τελικά οδηγεί το “δράμα” σε “λύση”. “Άτεγκτος” και “ατσαλάκωτος” αποκαλύπτει τον απατεώνα Φιάκα ως το “παρελθόν που εκδικείται”. Πρόκειται για έναν ηθοποιό υποσχόμενο, ο οποίος έδωσε δείγματα του ταλέντου του και στην παιδική σκηνή ΔΗΠΕΘΕΚ.
Το πρόγραμμα
Παραστάσεις θα δίνονται από σήμερα, Σάββατο 16 Δεκεμβρίου έως και την Κυριακή 4 Μαρτίου 2018, κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και την Κυριακή στις 20.00.
Παραστάσεις, κατά την εορταστική περίοδο, θα δοθούν στις 22 Δεκεμβρίου, καθώς και στις 23, στις 26, στις 29 και στις 30 του μήνα, όπως και στις 2 Ιανουαρίου 2018. Τα ταμεία ανοίγουν στις 19:30 για τις παραστάσεις που ανεβαίνουν στις 21:00 και στις 18:30 για τις παραστάσεις που ανεβαίνουν στις 20:00.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 10 ευρώ (κανονικό) και 8ευρώ (ανέργων, μαθητικό, φοιτητικό).
Οι συντελεστές
Συγγραφέας: Δημοσθένης Μισιτζής
Σκηνοθεσία, φωτισμοί, μουσική επιμέλεια: Φίλιππος Σοφιανός
Βοηθός σκηνοθέτις – δραματουργική επεξεργασία: Χριστίνα Τζιάλλα
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Ηθοποιοί: Φίλιππος Σοφιανός, Κώστας Χαλκιάς, Ματθίλδη Μαγγίρα, Όλγα Αλεξανδροπούλου, Άρης Tσαμπαλίκας.
Παραγωγή:«Φάρις» Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Καλαμάτας / Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας