Σφοδρή επίθεση του ΣΥΡΙΖΑ εναντίον του Σταύρου Μπένου: Το «Διάζωμα» και τα ρεπορτάζ για τη δράση του

Σφοδρή επίθεση εναντίον του Σταύρου Μπένου έχει εξαπολύσει ο ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή τα ζητήματα που έχουν αναδειχθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα σε σχέση με το «Διάζωμα».

Συγκεκριμένα, η Τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου, εξέδωσε ανακοίνωση, σχετικά με τις «αποκαλύψεις περί κερδοσκοπίας, παραοικονομίας και offshore εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα μνημεία της χώρας», βασιζόμενη σε προηγούμενα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία» για το «Διάζωμα», του οποίου ιδρυτής είναι ο πρώην δήμαρχος Καλαμάτας και πρώην βουλευτής Μεσσηνίας, Σταύρος Μπένος.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της στις 20 Νοεμβρίου σημειώνει η κα Αναγνωστοπούλου:

Τις τελευταίες ημέρες η εφημερίδα «Δημοκρατία» καταγγέλλει σε σειρά δημοσιευμάτων της πως μια παρέα ανθρώπων που μετέχουν, σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, αλλά και σε offshore εταιρείες έχουν αναπτύξει μέσα και γύρω από τα μνημεία της χώρας, μια τεράστια παραοικονομία και κερδοσκοπούν με διάφορους τρόπους εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου. Την ίδια στιγμή, οι ίδιοι άνθρωποι και οι εταιρείες τους παρουσιάζονται σε δημόσιες παρεμβάσεις τους ως σωτήρες των μνημείων της χώρας, ως θιασώτες της διαφάνειας, ως πρωταγωνιστές της καινοτομίας και ως προωθητές της ανταγωνιστικότητας, με προνομιακούς συνομιλητές υπουργούς της κυβέρνησης και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.

Όμως η εφημερίδα καταγγέλλει ότι υπάρχουν, αν μη τι άλλο, σοβαρές ενδείξεις ότι στις δραστηριότητες των συγκεκριμένων νομικών προσώπων υπάρχει συστηματική αποφυγή, στην απόδοση των νομίμων τελών και φόρων στο Ελληνικό Δημόσιο που προκαλεί ζημιά, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και αδιαφάνεια στην τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών για την αδειοδότηση των δραστηριοτήτων τους.

Είναι απορίας άξιο γιατί δεν ενδιαφέρεται η κυβέρνηση να διερευνήσει και να απαντήσει στις καταγγελίες ότι ‘’κάτω από τη μύτη του Δημοσίου’’ πωλούνται και αγοράζονται υπηρεσίες ή προσελκύονται και διοχετεύονται δωρεές και χορηγίες μέσω σκοτεινών διαδρομών και διαδικασιών;

Δεν την ενδιαφέρει να διερευνήσει αν βάλλεται ο υγιής ανταγωνισμός σε βάρος άλλων εταιριών και επιχειρήσεων τουριστικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, που προσπαθούν με νόμιμους τρόπους να επιβιώσουν χωρίς να «χρησιμοποιούν», ούτε «υπηρεσίες μεσιτείας», ούτε «προνομιακές διασυνδέσεις», ούτε «διάφορες offshore» για να κρύβουν τα κέρδη τους;

Οι καταγγελίες είναι εξαιρετικά σοβαρές -δεν έχουν μέχρι στιγμής διαψευστεί- και χρήζουν άμεσης διερεύνησης τόσο από το Υπουργείο Οικονομικών, όσο και από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και τη Δικαιοσύνη. Ιδίως όταν κάποια από τα αναφερόμενα πρόσωπα κατέχουν δημόσια αξιώματα και έχουν διοριστεί από την κυβέρνηση σε «θέσεις κλειδιά», όπως στο ΔΣ του ΟΔΑΠ ή εμπλέκονται με διάφορους ρόλους σε δημόσιες δράσεις και προγράμματα ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ (προγράμματα Ταμείου Ανάκαμψης, προγραμματικές συμβάσεις, σχέδιο ανασυγκρότησης της Β. Εύβοιας, κ.λπ.).

Η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι υπουργοί οφείλουν να απαντήσουν αν οι πόροι αυτοί θα «αξιοποιηθούν» με τις ίδιες «πρακτικές» που περιγράφονται στην εφημερίδα και αφορούν τους λίγους, τους προνομιούχους και τους μεσάζοντες που «ξέρουν πώς να κάνουν τη δουλειά» παρακάμπτοντας τους νόμους της χώρας.

Η υπουργός Πολιτισμού, βέβαια, έχει ήδη απαντήσει δια των πράξεων της. Από την αρχή της θητείας της φροντίζει μονίμως να «χαλαρώνει» με φωτογραφικές τροπολογίες και μεθοδεύσεις το σχετικό νομικό και κανονιστικό πλαίσιο που διαφύλαξε και αναβάθμισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τόσο για την εκπόνηση μελετών σε αρχαία μνημεία όσο και για την παραγωγή και χρήση των απεικονίσεών τους ώστε να μην τα εκμεταλλεύονται παράνομα οι κάθε λογής κερδοσκόποι.

Τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία»

Της ανακοινώσεως του ΣΥΡΙΖΑ είχαν προηγηθεί δύο ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία», τα οποία υπέγραφαν η Μαρία Παναγιώτου και η Εμμανουέλα Τσουδερού.

Στο πρώτο, το οποίο «ανέβηκε» στον διαδικτυακό τόπο της εφημερίας στις 17 Νοεμβρίου σημειώνεται:

Συστηματικές παραβιάσεις της νομοθεσίας και ύποπτες ψηφιακές χαρτογραφήσεις του πολιτισμικού πλούτου της χώρας, πίσω από τις οποίες κρύβονται πια κέρδη εκατομμυρίων ευρώ, είναι μόνο μερικά από τα ευρήματα που θα αποκαλύψει η «δημοκρατία» στο πλαίσιο ευρύτερης έρευνας που αρχίζει σήμερα για το σωματείο «Διάζωμα», το οποίο διαχειρίζεται ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Σταύρος Μπένος, τον οποίο εσχάτως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όρισε και επικεφαλής του σχεδίου ανασυγκρότησης της βόρειας Εύβοιας.

Οι παραβιάσεις του «Διαζώματος» ήρθαν στο φως πρώτη φορά με αφορμή μία μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου Ορχομενού Αρκαδίας, την οποία είχε εκπονήσει το σωματείο μέσω ιδιωτών, κατά τη συνήθη πρακτική του, οι οποίοι ιδιώτες… είναι, φυσικά, συνήθως και μέλη του. Η υπόθεση αυτή εκκίνησε ΕΔΕ (Ενορκη Διοικητική Εξέταση) εντός του ΥΠΠΟΑ το 2019, προκειμένου να διερευνηθούν όχι μόνο η συγκεκριμένη αλλά και όλες οι αποδοχές μελετών εντός του 2018, αφού στην εν λόγω μελέτη διαπιστώθηκε απόπειρα παράκαμψης της γνωμοδοτικής αρμοδιότητας του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) από το «Διάζωμα», αλλά και απόπειρα νομιμοποίησης των παράτυπων ενεργειών του μέσω υπουργικών αποφάσεων του ΥΠΠΟΑ. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στον φάκελο του αρχαίου θεάτρου Ορχομενού είχε συμπεριληφθεί και μία ψευδής βεβαίωση με τη σφραγίδα του ΥΠΠΟΑ, άγνωστου παραλήπτη, κατά την οποία η μελέτη για το συγκεκριμένο θέατρο δεν προϋπέθετε οποιαδήποτε μορφής άδεια (περιβαλλοντική ή άλλη). Ολα τα παραπάνω, παρά την εντολή για ΕΔΕ, «θάφτηκαν», καθώς λίγο αργότερα τα ηνία του υπουργείου ανέλαβε η έμπιστη φίλη του κ. Μπένου, Λίνα Μενδώνη.

Για να καταλάβει κανείς την παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας για μελέτες και έργα σε αρχαία μνημεία, αξίζει να αναφέρουμε την προβλεπόμενη διαδικασία, σύμφωνα με την οποία το ΥΠΠΟΑ είναι αυτό που καθορίζει τις ανάγκες που έχει για μελέτες και εν συνεχεία, πράγματι, κάποιος ιδιώτης μπορεί να προσφερθεί να χρηματοδοτήσει μία από αυτές, εφόσον προηγουμένως έχει εγκριθεί και από το ΚΑΣ τόσο η εν λόγω χρηματοδότηση όσο και οι προδιαγραφές της μελέτης. Το «Διάζωμα», όμως, κάνει τις μελέτες που εγκρίνει το Δ.Σ. του (χωρίς να έχει προηγηθεί ΚΑΣ και χωρίς προδιαγραφές) και στη συνέχεια, προκειμένου να νομιμοποιεί τις ενέργειές του, απαιτεί από το ΥΠΠΟΑ την αποδοχή μελετών τις οποίες είχε ήδη ολοκληρώσει, ως δωρεά. Στη συνέχεια η αποδοχή της δωρεάς προωθείται στο αναρμόδιο Τεχνικό Συμβούλιο, χωρίς ακόμη να έχει γνωμοδοτήσει το ΚΑΣ, για το αν η συγκεκριμένη μελέτη είναι μελέτη ή προμελέτη ή έκθεση ιδεών και, τελικά, η «αποδοχή δωρεάς» προωθείται στην ιεραρχία ώστε να λάβει και υπουργική απόφαση από διάφορους υπουργούς με τους οποίους είχε και έχει αρμονική συνεργασία το «Διάζωμα». Ετσι, κάθε μελέτη κατευθύνεται στο ΚΑΣ προς έγκριση, του οποίου η κρίση είναι… ναρκοθετημένη από το γεγονός της υπουργικής υπογραφής που είχε προηγηθεί.

Ερώτημα παραμένει μέχρι σήμερα με ποιες άδειες έμπαιναν και μπαίνουν οι επιστήμονες στους αρχαιολογικούς χώρους για να εκπονήσουν μελέτες του «Διαζώματος», όταν το ΥΠΠΟΑ δεν είχε εκδώσει τις σχετικές άδειες κατά τα προβλεπόμενα. Η αποδοχή, δε, μελετών προτού ανακοινώσει τις ανάγκες του το ΥΠΠΟΑ σημαίνει στην πραγματικότητα πως οι δημόσιοι πόροι κατευθύνονται εκεί που επιθυμεί το «Διάζωμα» και όχι εκεί όπου υπάρχει πραγματική ανάγκη παρέμβασης, όπως για παράδειγμα σε μνημεία που μπορεί ακόμη και να καταρρέουν.

Και όσο οι μελέτες έτρεχαν από «πλάγιες οδούς» και ο κ. Μπένος ήταν ο μαέστρος σε μια «συμφωνία» με υπαλλήλους του ΥΠΠΟΑ, το «Διάζωμα» οργάνωνε και μία άλλη, παράλληλη δράση, αυτή της ψηφιακής αποτύπωσης των μνημείων μέσω φωτογράφισης, κινηματογράφησης και βιντεοσκόπησής τους. Δημιουργούσε, δηλαδή, οπτικές απεικονίσεις και αναπαραστάσεις των μεγαλύτερων αρχαιολογικών θησαυρών της χώρας μέσα από μία σειρά δήθεν ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεων πολιτιστικού χαρακτήρα (π.χ. ντοκιμαντέρ), λαμβάνοντας με αυτήν την πρόφαση άδειες παραγωγής και χρήσης εκατοντάδων απεικονίσεων ακόμα και ατελώς. Η ζημία για το Δημόσιο; Τεράστια, αφού ένας ιδιωτικός φορέας απέκτησε και κατέχει πολύτιμα δεδομένα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς για αρχαιολογικούς χώρους:

-Ακρόπολης Αθηνών, νομού Ηλείας, νομού Αχαΐας, νομού Κορινθίας, νομού Μεσσηνίας, νομού Θεσπρωτίας, νομού Ημαθίας, νομού Πιερίας, νομού Πέλλας, της πόλης της Θεσσαλονίκης, Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων, Ελευσίνας, Αρτας, Νικόπολης, Νομού Πρέβεζας, Νομού Ιωαννίνων, Νομού Λάρισας.

Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε πως ο πρώην πρόεδρος και νυν μέλος του Δ.Σ. του ΟΔΑΠ (πρώην ΤΑΠ) Παναγιώτης Νταής είναι και ταμίας και πρώην αντιπρόεδρος του «Διαζώματος». Μέλος επίσης του Δ.Σ. του ΟΔΑΠ είναι και ο Ιωάννης Ζηρίνης, ο οποίος είναι κι αυτός μέλος του «Διαζώματος», αλλά και αναπληρωτής πρόεδρος του σχεδίου ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας και φίλος του Σταύρου Μπένου. Να υπενθυμίσουμε ακόμη πως ο ΟΔΑΠ είναι ο οργανισμός που διαχειρίζεται τους πολιτιστικούς πόρους, άρα το αρμόδιο όργανο για τα εν λόγω τέλη. Δεν ξέρουμε εάν είναι τυχαίο, αλλά τόσο ο κύριος Νταής όσο και ο κύριος Μπένος και η κυρία Μενδώνη προέρχονται από το πολιτικό περιβάλλον του Ευάγγελου Βενιζέλου, όπως επίσης και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος θα συνεργαστεί με το «Διάζωμα» για το έργο των 30.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μέχρι να αναλάβει υπουργός η κυρία Μενδώνη οι απεικονίσεις, τα αντίγραφα και οι αναπαραστάσεις των μνημείων προστατεύονταν από τον νόμο, ο οποίος απαγόρευε την παραγωγή και την εκμετάλλευσή τους χωρίς την άδεια από το ΥΠΠΟΑ και χωρίς την καταβολή των νόμιμων τελών στο Ελληνικό Δημόσιο. Τα πράγματα, όμως, άλλαξαν με τροπολογία στο νομοσχέδιο Ακροπόλ (ν.4708/2020), με την οποία η κυρία Μενδώνη τροποποίησε τα άρθρα 2 και 46 του αρχαιολογικού νόμου 3028/2002, έτσι ώστε μόνο οι «πιστές απεικονίσεις» των μνημείων να χρήζουν άδειας.

Αν κάποιος, δηλαδή, θελήσει να αλλάξει ανεπαίσθητα το μέγεθος της Ακρόπολης σε μια απεικόνισή της, τότε αυτό δεν θα αποτελεί πιστό αντίγραφο και μπορεί νόμιμα να χρησιμοποιηθεί ελεύθερα. Και σαν να μην έφτανε αυτό, η καταβολή τελών προς το Δημόσιο έγινε υποχρεωτική μόνο για όσους «αποσκοπούν στο κέρδος», φωτογραφίζοντας έτσι -όπως ο κ. Μπένος τα μνημεία- πολλούς μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς σαν τον δικό του.

Φυσικά, η εκμετάλλευση αυτών των ανυπολόγιστης αξίας πόρων της πολιτιστικής μας κληρονομιάς έχει ήδη εκκινήσει μια τεράστια παραοικονομία, αλλά κι έναν διεθνή μαυραγοριτισμό κάτω από τη μύτη μας. «Φανταστικές» εταιρίες offshore με πολυπλόκαμες διασυνδέσεις που κλείνουν απροκάλυπτα το μάτι στο υπουργείο είναι όσα θα περιγράψουμε στη συνέχεια. Και τα οποία αποδεικνύουν πως πίσω από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς μπορεί τελικά να κρύβονται κερδοσκόποι.

Το δεύτερο ρεπορτάζ, το οποίο «ανέβηκε» στον διαδικτυακό τόπο της εφημερίδας στις 18 Νοεμβρίου, αναφέρει:

Το σύστημα παράκαμψης των διαδικασιών που έχει εφαρμόσει το «Διάζωμα», στο οποίο επικεφαλής είναι ο Σταύρος Μπένος, ο οποίος έχει επίσης τοποθετηθεί επικεφαλής στο σχέδιο ανασυγκρότησης της Β. Εύβοιας, προκειμένου να προωθεί δωρεές μελετών στο υπουργείο Πολιτισμού, αναπτύχθηκε διεξοδικά στο πρώτο μέρος της έρευνας, που άρχισε χθες η «δημοκρατία».

Το θέμα, φυσικά, είναι εάν οι μελέτες αυτές είναι χρήσιμες και αναγκαίες ή απλά καταστροφικές. Χαρακτηριστικές ως προς αυτό είναι οι επισημάνσεις που περιλαμβάνονται σε αναφορά προϊσταμένου του τμήματος Αρχαιολογικών Εργων σχετικά με μελέτη του «Διαζώματος» για αποκατάσταση ενός αρχαίου θεάτρου. «Οι ενέργειες αυτές θα προκαλέσουν σημαντικές ζημιές σε μεγάλο τμήμα των εδωλίων» αναφέρει χαρακτηριστικά ο προϊστάμενος για τη συγκεκριμένη μελέτη, ενώ εκφράζει δυσάρεστα ερωτήματα και για τη διαδικασία που ακολουθείται αλλά και το πιθανό αποτέλεσμα. Φυσικά, η αποδοχή δωρεάς της μελέτης εγκρίθηκε τελικά από την τότε υπουργό Λυδία Κονιόρδου.

Βεβαίως, το «Διάζωμα» ισχυρίζεται γενικά ότι δεν έχει κέρδος από τις δράσεις του, οι οποίες -όπως αναφέρει- έχουν καθαρά φιλανθρωπικό, εκπαιδευτικό και ενημερωτικό χαρακτήρα. Κανείς, όμως, δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί συνεργάζεται τόσο στενά με ταξιδιωτικά γραφεία κι εταιρίες, διευκολύνοντάς τους να έχουν πρόσβαση σε αρχαιολογικούς χώρους, ατελώς.

Φυσικά, η προσέλκυση τουριστών αποτελεί εθνικό στόχο, αρκεί ο στόχος αυτός να εφαρμόζεται με τρόπο προσοδοφόρο για τα δημόσια ταμεία. Αλληλογραφία προς το υπουργείο Πολιτισμού, για παράδειγμα, που περιήλθε στα χέρια της «δημοκρατίας», αποδεικνύει πως ταξιδιωτικές εταιρίες χρησιμοποιούν τη διαμεσολάβηση του «Διαζώματος» για να πραγματοποιούν πολιτιστικές περιηγήσεις τουριστών σε αρχαιολογικούς χώρους χωρίς την καταβολή του αντιτίμου που αναλογεί στο Δημόσιο για την είσοδο σε αυτούς ή για την παραχώρησή τους ατελώς.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεθοδολογίας που φαίνεται ότι ακολουθείται αποτελεί επιστολή-αίτημα ταξιδιωτικής εταιρίας από την Ισπανία προς προϊστάμενο Εφορείας Αρχαιοτήτων στην Ελλάδα, με την οποία ζητάει πρόσβαση σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους, με αφορμή διοργάνωση τριήμερου ταξιδιού για τους πελάτες του, αλλά και τη χρήση ενός αρχαίου θεάτρου για την πραγματοποίηση ενός πολιτιστικού δρώμενου. Ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων απαντά στο εν λόγω ταξιδιωτικό γραφείο, συμπεριλαμβάνοντας στην αλληλογραφία και το «Διάζωμα» (!) από το πουθενά, λες και το σωματείο ασκεί κάποιου είδους μεσιτεία στα αρχαία μνημεία μας, και τελικά δίνει το δικαίωμα χρήσης του θεάτρου ατελώς, όπως και ελεύθερη πρόσβαση στους χώρους που είχαν ζητηθεί.

Κι όλα αυτά χωρίς να περάσει το αίτημα, όπως προβλέπεται από τη διαδικασία, από το Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων, το οποίο είναι υπεύθυνο για τις σχετικές παραχωρήσεις. Το εντυπωσιακό, δε, είναι πως στη συνέχεια το «Διάζωμα» προβάλλει την επιχειρηματική δράση του ταξιδιωτικού γραφείου ως εμβληματική για την αξιοποίηση των αρχαίων μνημείων της Ελλάδος.

Απεικονίσεις με άρωμα από offshore Μάλτας

Η πρώτη επιχειρηματική δράση που ανέπτυξε η Microsoft στη χώρα μας, η οποία πριν από έναν χρόνο δημιούργησε θυγατρική εταιρία στην Ελλάδα και ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες είναι μία εφαρμογή εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας με ψηφιακές αναπαραστάσεις της Αρχαίας Ολυμπίας. Εν ολίγοις, ο χρήστης αυτής της εφαρμογής θα μπορεί να ταξιδεύει στον χρόνο και να ανακαλύπτει την αρχική μορφή των μνημείων και την ιστορία τους.

Ούτε η Microsoft είναι τυχαία εταιρία ούτε οι επιλογές της είναι τυχαίες. Το παρόν και το μέλλον είναι ψηφιακό και σε αυτούς τους κλάδους κρύβονται τεράστια κεφάλαια, που κάποιοι… μυρίστηκαν ακόμη και πριν από τη Microsoft, αφού δεν είναι η πρώτη εταιρία με διεθνές άρωμα που πάτησε… ψηφιακά το ιερό χώμα της Αρχαίας Ολυμπίας.

Στην έρευνα που άρχισε χθες η «δημοκρατία» αναφέραμε πως μεταξύ άλλων το μη κερδοσκοπικό σωματείο «Διάζωμα» εδώ και χρόνια έχει προχωρήσει σε ψηφιακή αποτύπωση μνημείων μέσω φωτογράφισης, κινηματογράφησης και βιντεοσκόπησής τους.

Δημιουργούσε, δηλαδή, οπτικές απεικονίσεις και αναπαραστάσεις των μεγαλύτερων αρχαιολογικών θησαυρών της χώρας λαμβάνοντας άδειες παραγωγής και χρήσης εκατοντάδων απεικονίσεων ακόμα και ατελώς. Έτσι, σήμερα ένας ιδιωτικός φορέας κατέχει πολύτιμα δεδομένα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς για αρχαιολογικούς χώρους στους νομούς Ηλείας, Αχαΐας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Θεσπρωτίας και πολλούς άλλους. Ακόμη και για την Ακρόπολη των Αθηνών. Κανείς δεν γνωρίζει πώς χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα το «Διάζωμα». Υπάρχουν ωστόσο μέλη του που φαίνεται πως γνωρίζουν την εμπορική αξία τέτοιων απεικονίσεων, ειδικά όταν ζημιώνεται το Δημόσιο και δεν καταβάλλεται το νόμιμο ποσοστό του 20% που προβλέπεται.

Τακτικό μέλος στο σωματείο είναι, για παράδειγμα, το πρώην μέλος του ΚΑΣ, ο αρχαιολόγος Πάνος Βαλαβάνης, που είναι και μέλος στο Δ.Σ. της Moptil Ltd Greece, η οποία με τη σειρά της είναι θυγατρική της offshore εταιρίας Moptil Ltd, με έδρα τη Μάλτα, που εμφανίζεται και στα γνωστά Paradise Papers και ασχολείται με ψηφιακές απεικονίσεις μνημείων.

Η Moptil Ltd Greece, την οποία δημιούργησε στη χώρα μας ο Μιχάλης Κόκκινος, που είναι και μέτοχος στη μητρική μαλτέζικη εταιρία, καταχώρισε το 2015 στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) την εγκατάσταση της θυγατρικής στην Ελλάδα. Το περίεργο είναι πως έκτοτε η Moptil Ltd Greece δεν έχει δημοσιεύσει τίποτα άλλο στο ΓΕΜΗ, ούτε έναν ισολογισμό.

Από το σάιτ της προκύπτει βεβαίως ότι η εταιρία έχει πλούσια επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα μας, αφού ήδη πάνω από 500.000 χρήστες έχουν χρησιμοποιήσει τη σχετική εφαρμογή με απεικονίσεις ελληνικών μνημείων μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους, μεταξύ των οποίων της Ακρόπολης, της Κνωσού, της Ολυμπίας και των Δελφών. Τον Ιούνιο του 2016 η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας έστειλε ένα κατεπείγον έγγραφο στα αρμόδια όργανα του υπουργείου «για την προάσπιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου», με το οποίο τους ενημέρωνε πως τουρίστες χρησιμοποιούσαν την εφαρμογή της Moptil με τρισδιάστατες ψηφιακές απεικονίσεις των μνημείων της Ολυμπίας, χωρίς να έχει κατατεθεί σχετικό αίτημα στην Εφορεία Αρχαιοτήτων, ώστε να εγκριθεί ή όχι η δραστηριότητα. Η Εφορεία διαπίστωνε ακόμη ότι στη σελίδα της εταιρίας στο διαδίκτυο χρησιμοποιούνται εικόνες αρχαιολογικού περιεχομένου από την Ολυμπία για διαφημιστικούς σκοπούς, χωρίς την απαιτούμενη άδεια, και κάλεσε την εταιρία να καταθέσει εγγράφως τα σχετικά αιτήματα.

Η εταιρία αρχικώς δεν ανταποκρίθηκε, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, προσπάθησε να λύσει το πρόβλημα μέσω παραγόντων του υπουργείου και χωρίς Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Η υπόθεση που θα ξεδιπλώσουμε στο επόμενο μέρος της έρευνάς μας θα μπορούσε να αναπαρασταθεί ψηφιακά με τον λαβύρινθο του Μινώταυρου στην Κνωσσό, τον οποίο φαίνεται πως αγαπά και η offshore εταιρία. Μεταφράζεται, όμως, σε απώλειες εκατομμυρίων για το Ελληνικό Δημόσιο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΠΑΝΩ