Λ. Μενδώνη: Στηρίζουμε έμπρακτα το ελληνικό τραγούδι, τους Έλληνες συνθέτες και θωρακίζουμε την προστασία της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς

9 Απριλίου 2024

«Για πρώτη φορά περιλαμβάνονται ρυθμίσεις ιδιαίτερα σημαντικές για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την ελληνική μουσική και το ελληνόφωνο τραγούδι» τόνισε η Υπουργός Πολιτισμούς Λίνα Μενδώνη κατά την έναρξη συζήτησης επί της Αρχής του νομοσχεδίου για τα « Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και των ηχογραφημάτων νέων δημιουργών ή καλλιτεχνών, καθώς και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις» στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Η υπουργός, υπογράμμισε ότι δημιουργείται «ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομίας» και μια πολιτική «προστασίας και διάχυσης της ελληνικής γλώσσας, ως βασικός φορέας της οποίας είναι το ελληνόφωνο τραγούδι».

Η κυρία Μενδώνη, επισήμανε ότι είμαστε σε μια εποχή που «υπάρχει καθίζηση της μουσικής βιομηχανίας παγκοσμίως και αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο», όπως και ότι στην χώρα μας συμβαίνει ότι σε όλη την Ευρώπη, δηλαδή «αυτό που επικρατεί είναι η αγγλοσαξονική μουσική βιομηχανία».

Η πρωτοβουλία αυτή, είπε η υπουργός, «στηρίζει έμπρακτα το ελληνικό τραγούδι, τους Έλληνες συνθέτες και θωρακίζει την προστασία της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, που είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο» σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλον.

Απαντώντας στην κριτική του νομοσχεδίου από την Αντιπολίτευση η υπουργός καταλόγισε «επανάληψη επί πέντε χρόνια της ίδιας επιχειρηματολογίας» που «έχει μια αρκετά ρηχή προσέγγιση στα θέματα του Πολιτισμού» και αγνοεί ότι «η κοινωνία σας αγνόησε τελικά εμφαντικά» στις εκλογές. Αναγνώρισε ότι ίσως, ένα τέτοιο νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε έρθει πολύ νωρίτερα, αλλά «δεν μπορεί να ακούγεται αυτή η κριτική από κόμματα που κυβέρνησαν επί πενταετίες και δεκαετίες». Ρώτησε ευθέως τον ΣΥΡΙΖΑ εάν «είστε υπέρ της προστασίας του ελληνόφωνου τραγουδιού και κατ’ επέκταση των δημιουργών τους, γιατί από την τοποθέτηση της εισηγήτριας αυτό δεν διαφάνηκε».

Η κυρία Μενδώνη απέρριψε ότι θεσπίζονται αλόγιστα Συμβούλια και Επιτροπές για την προστασία της άυλης κληρονομίας, διευκρίνισε ότι η υφιστάμενη Επιστημονική Επιτροπή αναβαθμίζεται σ’ ένα Κεντρικό Συμβούλιο γιατί η προστασία αυτής της άυλης κληρονομίας καθίσταται απόλυτα επιτακτική, λόγω της παγκοσμιοποίησης, της κλιματικής αλλαγής που δημιουργεί δυσμενείς συνθήκες για την διαβίωση και επιβίωση των φορέων της πολιτιστικής κληρονομίας. Γι΄ αυτό και στην σύνθεση του νέου Συμβουλίου υπάρχει συμμετοχή συναρμοδίων Υπουργείων, καθώς μιλάμε για ζώσα άυλη πολιτιστική κληρονομιά και όχι για μουσιακή κληρονομιά.

Για τις διατάξεις που αφορούν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και το ελληνόφωνο τραγούδι ή ηχογραφήματα τόνισε ότι « τίποτα δεν είναι υποχρεωτικό, όλα είναι σε μια προαιρετική βάση. Συνεπώς, η φυσιογνωμία κανενός ραδιοφωνικού δεν αλλάζει, εάν δεν θέλει να υιοθετήσει τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις». Για την εισαγωγή του 40% ελληνόφωνου τραγουδιού σε περιορισμένους κοινόχρηστους χώρους εξήγησε η υπουργός ότι αυτό «δεν μπορεί να επεκταθεί σε όλους τους χώρους γιατί τότε θα είχαμε ευθεία παρέμβαση στην ιδιωτική πρωτοβουλία και θα αντέβαινε άρθρα του Συντάγματος και των Συνθηκών» Γι’ αυτό, πρόσθεσε περιορίζεται «χωρο- χρονικά» σε δύο συγκεκριμένους χώρους ειδικά για τα τουριστικά καταλύματα και αυτό υπό την αίρεση ότι ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής αυτών των ξενοδοχειακών καταλυμάτων θα θελήσει να έχει μουσική σε αυτούς τους χώρους.

Η κυρία Μενδώνη ότι «δεν τρομάξαμε με τα σχόλια που είδαμε στην διαβούλευση», αντίθετα λάβαμε υπόψιν μας τις παρατηρήσεις των φορέων για αυτά που πραγματικά τους δυσκόλευαν, όπως ήταν εκεί που υπήρχε μόνο μια πηγή παραγωγής ήχων».

Αναφορικά με την εξουσιοδοτική διάταξη που παρέχει την δυνατότητα δυνητικής αξιολόγησης των οπτικοακουστικών παραγωγών (τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών) που ενσωματώνουν μουσική επένδυση ελληνόφωνου τραγουδιού ή ορχηστικής μουσικής ελληνόφωνου τραγουδιού ή μουσικά έργα χωρίς στίχο ή με στίχο Κράτους – μέλους της ΕΕ που ηχογραφούνται στην επικράτεια σύμφωνα με τους Κανόνες και τους Όρους επιδεξιότητας των καθεστώτων ενίσχυσης ή χρηματοδοτικών εργαλείων του ελληνικού δημοσίου, εξήγησε ότι αυτό γίνεται για τεχνικούς νομοθετικούς λόγους.

Για την εγγραφή στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων του Υπουργείου, είπε η κυρία Μενδώνη απαιτείται η συναίνεση των δικαιούχων και δεν γίνεται τίποτα αυθαίρετα, αντίθετα υλοποιείται μια υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας.

Η πρόβλεψη κυρώσεων σε όσους επιλέγουν να παίξουν ελληνόφωνο τραγούδι, είπε η υπουργός γίνεται για να μην καθίσταται ο νόμος γράμμα κενό». Σχετικά με την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας, υπογράμμισε η κυρία Μενδώνη είναι απόλυτα συνταγματικές και με τις συνθήκες.

Αναφορικά με το Β Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά κυρίως τον ΟΔΑΠΠ και την κριτική που ακούστηκε από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, η υπουργός είπε ότι «ο σημερινός ΟΔΑΠΠ δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το Ταμείο που παραλάβαμε», αλλά «αυτό δεν σημαίνει ότι θα στερηθούμε του δικαιώματος να βελτιώνουμε την λειτουργία αυτού του Οργανισμού, είτε σας αρέσει είτε δεν σας αρέσει» Σήμερα, είπε ο ΟΔΑΠΠ «έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιεί αυξανόμενα όλες τις δράσεις του Πολιτισμού» Σε σχέση με το 2019 ανέφερε η κυρία Μενδώνη ο μέσος όρος είσπραξης ανά επισκέπτη ήταν 0,10 λεπτά του ευρώ, με ευρωπαϊκό μέσο όρο 6 έως 7 ευρώ, ενώ σήμερα ο ΟΔΑΠΠ έχει πολύ περισσότερα έσοδα, χωρίς να έχει ανεβάσει τα εισιτήρια σε αντίθεση με τον διπλασιασμό του κόστους εισιτηρίου που έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επισήμανε, ότι οι προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου στο Υπουργείο γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Η κυρία Μενδώνη είπε ότι είναι «συνειδητή η επιλογή τα πωλητήρια του ΟΔΑΠΠ, όπως έγινε και με τα αναψυκτήρια να περάσουν σε ιδιώτες, αλλά με κριτήρια και έλεγχο από τους διαχειριστές που είναι δημόσιος υπάλληλος. Δεν δίνουμε δουλειές σε ιδιώτες». Διευκρίνισε ότι «ο Ερυθρός Σταυρός ή οπλίτης ιατρός όπου έχει διατεθεί παραμένουν μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία, αλλά σε έξι χώρους ενισχύουμε τις υγειονομικές μονάδες, ώστε να έχουμε καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας τους (13 ώρες ημερησίως) ιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό μαζί με ασθενοφόρο».

Συμφώνησε η υπουργός ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για απομακρυσμένους αρχαιολογικούς χώρους όπως της Δήλου και Καστελόριζο που σήμερα υπάρχουν θέσεις, αλλά δεν υπάρχει ανταπόκριση.

Απέρριψε την κριτική που παρουσιάστηκε και ως «εύνοια» από την Αντιπολίτευση για την μοριοδότηση φυλακτικού προσωπικού όταν αυτοί διαθέτουν τίτλο σπουδών από μια σχολή. Χαρακτήρισε «επικίνδυνη» ή δήλωση «επικίνδυνης άγνοιας» όταν παρουσιάζεται ότι «το αρχαιολογικό έργο και η αυτεπιστασία περιορίζονται στις ανασκαφές»

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Navarino Agora
Δωρεάν Ψηφιακή Μαστρογραφία
Δουλειά για Σένα - dypa.gov.gr
City Hospital - Ιδιωτική κλινική Καλαμάτα
myΔΕΗ

ΕΛΛΑΔΑ

ΔΙΕΘΝΗ

ΠΡΟΗΓ. ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Εκτός Κ.Ο. ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ προσωρινά ο Μπαράν Μπουρχάν

ΕΠΟΜΕΝΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Το Ιράν απειλεί να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δείτε επίσης